Arvostelut
0 kommenttia

F1 2016

kirjoittanut 19.8.2016
 

”Just leave me alone, I know what to do”

Codemasters tietää mitä se tekee. Varsinkin tänä vuonna he ovat kuunnelleet sarjan fanien toivomuksia uusista ominaisuuksista ja parannuksista peliin.  Codemasters on luonut kourallisen kelpoja F1-pelejä, joista uusin on jo seitsemäs. Samalla se on toinen uuden sukupolven konsoleille.

Luokittelen pelin ns. Simcade- muottiin, joka tippuu arcade kilpa-autopelin ja mahdollisimman todenmukaiseen ajotuntumaan pyrkivän ajosimulaattorin välimaastoon. Erittäin karkeasti sanoen, F1 2016 sijoittuu Forzan tai Gran Turismon ja Assetto Corsan väliin. Auton fysiikanmallinnus tuntuu realistiselta mutta kun vertaa esim. PC:n simulaatioihin kuten Automobilista, Rfactor2, Iracing, Raceroom yms. ei ajettavuus tunnu tässä niin hiotulta ja moniulotteiselta. F1 2016 on mielestäni kuitenkin enemmän Simulaatiomainen kuin Arcadekaahailu.

Perusrakenne ja tunnelma F1 2016:ssa on tuttu ja turvallinen. Samankaltaiset pelimoodit on esitelty ja ripoteltu jo aikaisempiinkin versioihin. Joitain paluumuuttajia kuitenkin löytyy, kuten uusittu uramoodi, jossa voit luoda oman kuskin yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi hahmon naaman saa nyt valita useammasta vaihtoehdosta ja kypärän saa maalata monella värillä. Myös oman numeron saa valita, joka kiiltää valitsemasi auton nokassa. Tällä kertaa saat valita myös sen, kumpi tallin kuskeista jää tallikaveriksesi. Pelimuotoja on tarpeeksi. Voit ajaa time trialissa kilpaa itsesi ja maailman parhaiden kanssa ghost autoja vastaan. Voit ajaa yksittäisen kisan tekoälyä tai muita ihmisiä vastaan moninpelissä. Kisaviikonlopuissa on säätövaraa. Voit käydä läpi täydet harjoitussessiot ja aika-ajot tai lyhyemmät vastaavat. Kisan pituus voi olla 5 kierroksesta aina 25% 50% tai aidon 100%:n mittainen. Ensimmäistä kertaa moninpelissä voi olla myös täysi 22 auton gridi. Kauden voi ajaa kavereiden kanssa läpi kokonaisuudessaan.

Mitä enemmän kauden aikana suorittaa testiohjelmia, sitä nopeammin auto kehittyy muihin talleihin nähden.

Peli on näyttävä ja äänimaailma toimii.

Peli on näyttävä ja äänimaailma toimii.

”Driving is the only thing I love about F1″ 

Jos nyt kuitenkin pidät muustakin kuin ajamisesta, niin F1 2016:sta pääsee säätämään ja tekemään päätöksiä taktiikan kanssa ja nostamaan auton suoritus kykyä valitsemillaan auton osa-alueilla. Uratilan viikonlopun harjoitussessioissa on kasa uusia testiohjelmia, joita suorittaessaan saa pisteitä auton kehittämiseen. Kehittämispolkuja saa valita itse esimerkiksi auton aerodynamiikan tai moottorin parantamisessa. Mitä enemmän kauden aikana suorittaa testiohjelmia, sitä nopeammin auto kehittyy muihin talleihin nähden. Samalla testiohjelmat opettavat pelaajaa radan ja eri renkaiden ominaisuuksien kanssa. Varikolla voit seurata muiden kuskien menoa jännittäen, alittaako joku sektoriaikasi jolloin jäät pois viimeisestä aika-ajosessiosta.

Renkaat lukkiutuvat, savu nousee ja ohjaamo tärisee.

Renkaat lukkiutuvat, savu nousee ja ohjaamo tärisee.

”Don’t talk to me in the middle of a corner!”

Hauskaa, mutta niin sitä haluaa itsekin sanoa pelissä olevalle kisainssille, joka huutaa sinulle irrelevantteja lauseita väärissä paikoissa. Insinöörin saa onneksi myös hiljaiseksi asetuksista mutta osaahan tuo toki kertoa ihan tarpeellistakin infoa.

Pelin äänet ovat realistiseen F1 maailmaan sopivat ja niissä ei ole moitittavaa. Valikkojen musiikit ovat tyylikästä taustakonemusaa, jota jaksaa kyllä kuunnella vaikka nekin saa tarvittaessa pois päältä. Eri moottorin valmistajien autojen äänet erottuvat toisistaan. Mclaren Hondan moottori murisee pienillä kierroksilla, kuin iso kehräävä kissa. Mersun geneerinen ja sulava moottori taas ei pidä ylimääräisiä ääniä. Säätöjä äänipuolellakin on tarpeeksi. Itse säädin toisten autojen ääntä hieman hiljaisemmalle, koska ne sekoittuivat oman moottorin ääneen hieman liikaa. Graafisesti F1 2016 on näyttävää tasoa, vaikkakin useammat muut konsoliajopelit voittavat sen yksityiskohtaisuudellaan. Pelin grafiikkamoottori pystyy kuitenkin tarjoamaan aivan tarpeeksi näyttävän ja realistisen maailman.

Kimi ei pidä ratahenkilökunnan innokkuudesta huonon aika-ajon jälkeen.

Kimi ei pidä ratahenkilökunnan innokkuudesta huonon aika-ajon jälkeen.

”I Spun”

Ratin ja polkimien kanssa pelistä saa paljon enemmän irti ja ajaminen on vielä pykälän verran realistisempaa.

F1 -auton ajamisen pitää olla vaikeaa. Jarrujen lukkiutumisen ja ”kaasujalan” kanssa saa olla varovainen kokoajan. Xbox Onen ohjaimella pelattaessa, on miltei pakko käyttää assisteja eli apuja, kuten abs ja tc eli traction control. Yhdellä onnistuneella nopealla kierroksella ilmankin niitä pärjää, mutta kun ideana on pitää samankaltaista nopeaa vauhtia monia kierroksia toistensa perään, tulee ohjaimen kanssa vaikeuksia.

Ohjaimen herkkyyden säätövaraa on jonkin verran, mutta ihmettelen miksei Dirt Rallystä ole tuotu vastaavia säätöjä F1 -pelin puolelle. Dirt Rallyssä nimittäin abs, stability ja tc valikoissa on mahdollista säätää niiden ”voimakkuutta” yhdestä viiteen. F1 2016:sta vastaavat säätömahdollisuudet olisivat tuoneet paljon enemmän pelivaraa Ohjaimen kanssa pelaavalle. Jotain mystistä auton ajettavuudessa on myös huomattavissa varsinkin isommille vaihteille mentäessä kuivalla kelillä. Auto sutii hieman oudosti joissain harvoissa tilanteissa, enkä tiedä mistä se johtuu. Mitään vastaavaa ei ole pc-puolen simulaatioissa tullut vastaan, joten oikeanlaista käyttäytymistä se ei ole.

Ratin ja polkimien kanssa pelistä saa paljon enemmän irti ja ajaminen on vielä pykälän verran realistisempaa. Force feedback tuntuu kohtuullisen hyvältä mutta ei yllä parhaiden pc-simulaatioiden tai Dirt Rallyn tasolle. Itselleni ja varmasti monille muillekin tärkeä uudistus on ajokuvakulmien säätömahdollisuus. FOV eli Field of view on säädettävissä ja kamerakulmaa voi säätää eteen, taakse, ylös, alas ja sitä rataa.

Ohjaamon kuvakulmaa saa muutettua mieleisekseen.

Ohjaamon kuvakulmaa saa muutettua mieleisekseen.

”Yes yes yes yes, I’m doing it all the time”

Tällä kertaa mukana menossa on kehittyneempi ajon aikana avattava valikko, josta löytyy tietoa renkaiden kuluvuudesta prosentteina, rengas ja jarrulämmöt ja monta eri kysymystä kisainsinöörille.

Ajon aikana autosta saa säätää muun muassa jarrubalanssia ja tasauspyörästön lukkoa prosentteina, jo tutuksi tulleen bensan syöttösäädön lisäksi. Myös etusiipeä voi säätää ennen varikkokäyntiä seuraavaa rengassarjaa varten, jos esim. auto yliohjaa tai aliohjaa liiaksi. Kysyn itseltäni kisan aikana, että missä välissä oikeat kuskit ehtivät tekemään kaikkia näitä säätöjä ja katsella asetuksia. Sen jälkeen yritän säätää jotain, ajan ulos ja käytän replayn takaisinkelaus mekanismia. Takaisinkelaus pelastaa monia asioita ja luo pelikokemuksesta mukavamman. Samalla voi ihailla hienoja replaykuvakulmia ja ihmetellä uutta vauriomallinusta, jossa renkaat ja siivenkappaleet sinkoavat irti tukivarsista, mutta renkaat jäävät roikkumaan turvakahleisiin. Jos laittaa hajoamismallin realistiselle tasolle, pienikin kosketus voi hajottaa auton ajokelvottomaksi.

Vauriomallinnus on ottanut kohtuullisen askeleen eteenpäin.

Vauriomallinnus on ottanut kohtuullisen askeleen eteenpäin.

”You don’t drive races on paper”

Yllä mainitut hud-säädöt ja tiedot tulevat tutuiksi, koska kisataktiikat perustuvat käytännössä kolmeen suureen tekijään. Renkaiden kestävyyteen, bensan kulutukseen sekä turva-auton mahdolliseen saapumiseen radalle. Sateen sattuessa kaikki edellä mainitut tekijät ovat vieläkin tärkeämmässä roolissa. Ennen kisaa voit suunnitella varikkopysähdyksesi ajankohdat, millä renkailla aloitat ja mitä rengasseosta laitat autoosi pysähdysten aikana. F1 -sääntöjen puitteissa tottakai. Eikä hätää, uudet säännöt kyllä kerrotaan pelin sisällä tekstillä ja opetusvideoilla, joten lajin säännöistä tietämätönkin voi astua autoon hyvin mielin. Jos F1-sarjan oikeat kisat vaikuttavat TV:stä katsottuna tylsiltä, F1 2016 -pelin kisat ovat toinen toistaan mielenkiintoisempia trillereitä, joissa itse huomaat olevasi tapahtumien keskipisteessä.

Tekoäly tekee myös virheitä taktiikoissaan, joka on aivan mahtavaa.

Rengassarjoja on viikonlopun aikana valittavissa tarpeeksi jokaiseen tilanteeseen.

Rengassarjoja on viikonlopun aikana valittavissa tarpeeksi jokaiseen tilanteeseen.

Kieli keskellä suuta, varpaat polkimilla.

Kieli keskellä suuta, varpaat polkimilla.

”It’s all the same if it rains or not” 

Noh, tässä asiassa Kimi on väärässä. Sadekelillä ajaminen F1 2016:ssa on saatu vihdoinkin lähelle sellaista tasoa, jolla sen pitää olla. Aikaisemmissa versioissa sadekeli on ollut kyllä näyttävää niinkuin nytkin, mutta ajaminen on ollut aivan liian helppoa ja auton kontrolloiminen vaihtelevissa oloissa liian samanlaista kuin kuivallakin. Nyt pitoa ei ole nimeksikään, autoa pitää ajaa sulavammin ja kevyen puhtaasti ja taas kerran rengasvalinta on todella tärkeässä roolissa erilaisissa olosuhteissa. Tekoäly tekee myös virheitä taktiikoissaan, joka on aivan mahtavaa.

Maurizio "Iso Mauri" Arrivabene on tyytyväinen taktiikkatiiminsä suoritukseen.

Maurizio ”Iso Mauri” Arrivabene on tyytyväinen taktiikkatiiminsä suoritukseen.

Noh, Kimi kuulemma voittaa Sebastianin aina sulkapallossa. Vielä on monta kisaa jäljellä.

Noh, Kimi kuulemma voittaa Sebastianin aina sulkapallossa. Vielä on monta kisaa jäljellä.

”It was a perfect race for the team”

Super-realistista ajomallinnusta ja ajofysiikoita vaativan konsolipelaajan kannattaa kääntää katseensa julkaisua lähellä olevan Assetto Corsan puoleen. PC:llä sen kaltaisia simulaattoreita onkin useampia. Sen sijaan F1-sarjasta ja F1 -maailmasta pitävä autopeliharrastaja tulee saamaan peliltä paljon, ja kisat tulevat sisältämään monia hienoja hetkiä. Säätövaraa oman peliajan vaatimusten mukaan on paljon. Voit ajaa silloin tällöin 3:n kierroksen kisan tai sitten omistautua monen kokonaisen kauden ajan, ajamalla kaikki sessiot ja kisat, aidon F1-maailman tapaan. Silloin pelitunteja kertyy helposti monta sataa.

Ea:n NHL ja FIFA -sarjat ovat vuosi vuodelta parempia kokemuksia kyseisten urheilulajien ystäville. Samalla tavalla F1 2016 on täynnä pieniä suuria uudistuksia, jotka nostavat pelin selvästi parhaaksi F1- sarjan peliksi, joka konsoleille on tähän mennessä tehty.

Pelaajan.net suosittelee.

Pelaajan-Net_Recommend-Badge_w200

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi