Arvostelut
0 kommenttia

Tom Clancy’s The Division

kirjoittanut 12.4.2016
 

Tom Clancy’s The Division on yksi parhaista Ubisoft -peleistä vuosiin. Kyseessä on kuitenkin perinteinen varuste ”grindfest” eli samankaltaisten tehtävien toistoa uusien aseiden ja asusteiden toivossa. Jos tämänkaltainen sisältö kelpaa sinulle, niin tulet viihtymään pelin parissa.

Pelimaailma on toteutettu mestarillisesti jokaista yksityiskohtaa myöden.Pelin kirjoitettu tarina ei välttämättä maistu kaikille, mutta pelimaailma toimii suurempana tarinankertojana.

The Division sijoittuu New Yorkiin jota vastaan on hyökännyt tappava influenssa- aalto, jonka seurauksena ihmiset ovat jakautuneet erilaisiin ryhmittymiin selviytyäkseen. Pelaaja kuuluu Division -ryhmittymään jonka tavoitteet ovat ritarilliset. Vastassa on kuitenkin ryhmittymiä joiden tavoitteena on enemmän puhdistaa kuin pelastaa. Tarina on kelvollinen, mutta New York ympäristönä kertoo aivan omaa tarinaansa, joka kiehtoi minua enemmän kuin mikään pelin välivideo. Pelimaailma on toteutettu mestarillisesti jokaista yksityiskohtaa myöden.Pelin kirjoitettu tarina ei välttämättä maistu kaikille, mutta pelimaailma on se suurempi tarinankertoja. Löydettävät esineet, ääninauhat ja echot loivat minulle enemmän mielenkiintoista tarinaa kuin pelin päänarratiivi.

Tom Clancy’s The Division ei ole MMO. Kyseessä on tiimipohjainen toimintaroolipeli, jossa Safe Area -alueet toimivat eräänlaisina hubeina joissa voi törmätä muihin pelaajiin ympäri maailman. Itse pelimaailmassa seikkaillaan oman tiimin kanssa, samankaltaisesti kuin esimerkiksi alkuperäisessä Guild Warsissa. Peli kärsii vieläkin satunnaisista nettiongelmista ja välillä on hyvin turhauttavaa, että verkko-ominaisuuksiltaan kevyt The Division vaatii nettiyhteyttä pelaamista varten. Tätä on nykypäivä niin hyvässä kuin pahassakin.

Pelin kontrollit toimivat mallikkaasti, mutta vaativat totuttelua. Alusta alkaen kannattaa tottua siihen, että peli on suojaräiskintä, tyyliin Future Soldier. Pelaaja määrää mihin suojaan oma hahmo säntää. Kyykkyyn ei voi napista painamalla mennä, vaan hahmon on suojassa tai ei. Suojasta voi ampua sokkona tai pystyssä. Toiminta on kaikinpuolin toimivaa. Asetuksista saa myös valita miten hahmo irtoaa suojasta ja mitkä toiminnot ruudulla näkyvät ja mitkä ei. Hatunnosto monipuolisilla asetuksille.

Hahmot näyttävät melko samoilta kautta pelin, hieman erilaisia takkeja ja hattuja.

Tom Clancy’s The Division on ”Cover Shooter” eli suojaräiskintä vahvoilla RPG -elementeillä eli hahmonkehityksessä, upgradeilla ja modeilla. Hahmonsa ulkonäköä ei hahmonluonnissa saa paljoakaan muokata ja muutenkin ulkonäkö muuttuu erilaisten takkien ja hattujen avulla. Realismin hamuilu rajoittaa hahmojen erilaisuutta, mutta tämä on tietoinen valinta. Toki on vähän harmi, että hahmot näyttävät melko samoilta kautta pelin, hieman erilaisia takkeja ja hattuja. Aseissa periaatteessa mennään saman kaavan mukaan, modit toki muuttavat niitä enemmän persoonallisimmiksi. Pelin parhaimpia puolia on hahmonkehitys oman tukikohdan ympärillä. Pelaaja kehittää tukikohtaa joka avaa osia melko laajasta hahmonkehityksestä. Pelaajat voivat tehdä melko monipuolisia buildeja ja erikoistua esimerkiksi parantamiseen, kestämään luoteja tai käyttämään turretteja ja miinoja.

Pelin PVP -alueena toimii Dark Zone, joka on täynnä vaikeita NPC -hahmoja, mutta pääpiruina toimivat toiset pelaajat. Ajatelkaa vaikka kevyttä DayZ -tyyppistä ympäristöä. Pelaaja kerää alueella omaa valuuttaa ja Rankkia, mutta jokainen Dark Zonelta löytynyt lootti pitää toimittaa Exctraction -alueelle ja sitä on suojeltava muilta pelaajilta, koska Dark Zonen lootti on kaikkien loottia. Dark Zone on ehdottomasti mahtava idea, mutta täysin villi länsi. Alueelle ei kannata lähteä muihin luottaen, vaan täysin avoimena sille, että todennäköisesti saa luodin päähänsä ensimmäisen parin minuutin aikana sisäänmenon ovella kämppäävältä jonnelta. Dark Zone on tällä hetkellä suuri osa pelin End Gamea, eli parasta kamaa saa farmaamalla Dark Zonea, joka ei välttämättä maistu kaikille.

Sivutehtävät alkavat jo alusta alkaen toistamaan itseään. Päätarina pitää otteessaan, mutta itseäni kiehtoi enemmän pelimaailma kuin pelin päänarratiivi.

Omasta mielestäni scifi -ja fantasia teemoina antaa paljon enemmän vapauksia tämän tyyppisissä peleissä luoda visuaalisia ja pelillisiä eroja, joihin verraten The Divisionin realismihakuisuus on paikoiten sen vahvuus, mutta roolipelinä lopulta heikkous. Pelihahmot näyttävät samoilta, aseet ovat vain aseita, taistelu perinteistä headshot hamuilua ilman eeppisiä yllätyksiä. Kaikki toimii kuitenkin mekaanisesti niinkuin pitääkin ja hyvää toimintaa palkitaan lootilla, jota annetaan reilusti.

The Division sisältää valtavasti pelattavaa pelasi sitten yksin tai porukassa. Sisältö on kuitenkin alusta loppuun hyvin samanlaista. Sivutehtävät alkavat hyvin alusta alkaen toistamaan itseään. Päätarina pitää otteessaan, mutta itseäni kiehtoi enemmän pelimaailma kuin pelin päänarratiivi. The Division on kuitenkin kaikista parasta kaveriporukassa toisiaan tukien. Mielenkiintoinen Dark Zone istuu pelin maailmaan nätisti, mutta sen painoarvo pelin tasapainossa on tällä hetkellä liian suuri. The Division on saamassa uutta sisältöä Incursions- tehtävien muodossa jo tällä viikolla.

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi