Arvostelut
0 kommenttia

Watch Dogs 2

kirjoittanut 16.12.2016
 

Edeltäjäänsä lähestyttävämpi Watch Dogs 2 vie pelaajan San Franciscoon näyttämään hakkeroinnin voiman. Humoristisen sumun hälvettyä totuus hakkeroinnin vakavuudesta alkaa paljastua.

Painostavan totuudenmukainen, mutta fiktiivinen tarina on niin lähellä tätä päivää, että suoria yhteyksiä nykyhetken tapahtumiin löytyy helposti – oli ne sitten luotu vahingossa tai tarkoituksella. Pelaajan moraaliset valinnat laitetaan puntariin ja osoitetaan miten paljon hyvää (tai pahaa) saataisiin aikaan oikealla motivaatiolla, omistautumisella ja osaamisella.

Watch Dogs 2_CIso paha susi

Anarkistinen hakkeriryhmittymä DecSec pyrkii pelissä tuhoamaan Blume-korporaation ja sen San Franciscoon asentaman ctOS-järjestelmän päivityksen 2.0, joka yhdistää kaiken kaikkeen; ihmisten henkilökohtaiset tiedot, liikennevalot, pankit ja niin edelleen. Järjestelmän ensimmäinen versio edellisessä pelissä sai hakkerit Chicagossa taistelemaan totuuden puolesta.

Ajoneuvojen käyttäytyminen ei ole koskaan ollut Watch Dogsin vahvin puoli

Pelin päähahmo Marcus rekrytään DecSecin riveihin onnistuneen tutorial-tehtävän ansiosta ja värikkäästä hakkeriporukasta tuleekin yllättävän tiivis erittäin nopeasti. Yksi pelin vahvuuksista on se, että se ei ota itseään liian vakavasti – mikä oli edeltäjänsä virhe. Nuori ja niin aatteellinen hakkerilauma ajaa sinisilmäisesti omaa agendaansa pahoja ja suuria korporaatioita vastaan taistellakseen pienten vääryyttä kokevien ihmisten puolesta. Mukiinmenevästi kirjoitetut hahmot elävöittävät pelin kulkua ja maustavat tarinaa juuri sopivasti pitääkseen sopivan määrän huumoria yllä. Hakkerit saavat aikaan todellista kaaosta ja peli herättääkin salakavalasti kysymyksen, että onko edes ”hyvässä” mielessä tehty hakkerointi oikeutettua?

Watch Dogs 2_ITV-lähetysten kaappaukset, vaalituloksiin vaikuttamiset, puheluiden, sähköpostien tarkkailut, valuutansiirrot ohikulkijoiden pankkitileiltä; missä menee siis oikean ja väärän raja. Sillä välin, kun ei paini moraalisten kysymysten kanssa, voi pelin sisällä touhuta kaikkea enemmän tai vähemmän mielenkiintoista.

San Franciscon satama-alue ja lähialueet, kuten Piilaakso ja Oakland on mallinnettu hyvin ja ovat paikoitellen mukavan eloisia. Ihmiskloonit, eli generoitujen vastaantulijoiden kopiot ja kodittomien omistamat kännykät epäilyttävät toisinaan, mutta eivät kuitenkaan pilaa kokonaiskokemusta. Ajoneuvojen käyttäytyminen ei ole koskaan ollut Watch Dogsin vahvin puoli, eikä se ole sitä vieläkään. Parannusta on tapahtunut, mutta mukavin ja ehkä myös mielenkiintoisin liikkumismuoto on kävely.

Watch Dogs 2_AWith great power comes great responsibility.

Marcus pystyy räpläämään kännykkäänsä samalla kun liikkuu. Kävellessä pystyy siis kuuntelemaan ohikulkijoiden puheluita, lukemaan viestejä tai vaikka siirtämään rahaa heidän tileiltään itselleen. Hakkeroidessasi puhelimen näet tiivistelmän kunkin ohikulkijan tiedoista: vuosiansiot ja lauseen mittaisen kuvauksen, jos vaikka kyseinen henkilö on menettänyt kaiken omaisuutensa pyramidihuijauksen vuoksi. Joku voi rakastaa koiranpentuja tai joku voi olla tuomittu pedofiili. Nämä on kaiketi luotu helpottamaan tai vaikeuttamaan moraalista kynnystä tehdä hahmoille jotain. Voi varastaa rahaa, tönäistä, tai vaikka hakkeroida väärillä tiedoilla paikallinen jengi pahoinpitelemään vastaantulija.

Printataan kotipesässä 3D-printterillä sopiva ase ja pannaan ruuti tuoksumaan.

Watch Dogs 2_EMarcuksella on nörttimäisestä ammatistaan huolimatta melkoiset lähikontaktitaidot. Hiippailutehtävissä Marcus kuristaa ketterästi kokeneemmankin vartijan tai poliisin. Tarpeen tullen Marcus muuttuu varsinaiseksi tappokoneeksi. Printataan kotipesässä 3D-printterillä sopiva ase ja pannaan ruuti tuoksumaan. Peliä voi toki pelata miten haluaa. Itse olen turvautunut aseisiin todella harvoin. Silti olisin toivonut puhtaampaa hakkeripeliä, jossa ongelmat, esteet ja vastustajat hoidetaan hakkeroimalla, ei aseilla ja henkitorvesta puristamalla. Pelistä huokuu väkisinkin tarve päästä GTA-fanien suosioon. Siinä peli ei kuitenkaan onnistu.

Watch Dogs 2_HSearch for the hacker!

Ubisoftin vahvuus on mielestäni ollut aina omiin ideoihin uskominen, kunhan se on pysynyt järkevyyden rajoissa. Liian usein luut kalutaan loppuun ja puraistaan vielä kerran. Watch Dogs 2 olisi voinut olla ikimuistoisempi, jos se olisi kehittänyt tekoälyä hieman paremmaksi ja jättänyt turhan väkivallan pois. Kokemuspisteiden kerääntyminen DecSecin seuraajien mukaan on oiva idea ja pelissä on muutenkin paljon kekseliäitä juttuja, mutta ainakin minulla ne jäävät muiden heikompien ratkaisujen varjoon. Vartijat ja ennen kaikkea virkavalta avaa tulen aivan liian helposti, miltei heti kun jokin näkymätön raja on ylitetty. Sähkökaappien hakkerointi/oikosuluttaminen aiheuttaa oudon epäilysten vyyhdin vartijoiden kesken, jolloin hakkerin – eli pelaajan – etsintä alkaa. Pakostakin syntyy lievä syyttömänä syntymään -fiilis, kun vartijat avaavat tulen sinua kohti kuin ajatuksen voimasta.

Watch Dogs 2_GVioistaan huolimatta Watch Dogs 2 tarjoaa viihdyttävää pelailua ja tilaisuuden toimia nykyajan Robin Hoodina. GTA:n tasolle pelisarja ei tule yltämään, joten sen kannattaa keskittyä olemaan oma itsensä omilla vahvuuksillaan. Toivottavasti pelin menestys ei kärsi liikaa ensimmäisen osan epäonnistumisista, vaan luo tukevamman pohjan todennäköiselle tulevalle kolmannelle osalle. Pelaajan.net suosittelee, mutta pienellä varauksella.

Pelaajan-Net_Recommend-Badge_w200

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi