Arvostelut
0 kommenttia

Xenoblade Chronicles 3DS

kirjoittanut 26.5.2015
Lisätietoja
 
Kehittäjä
Julkaisija
Pelityyppi
Julkaisualusta
Moninpeli
Saatavilla
Arvostelukappale

Nintendo Bergsala

 

Xenoblade Chronicles 3DS on Monolith Soft:n portti loistava Wii -roolipelistä Nintendon kannettavalle konsolille. Peli on julkaistu toimimaan ainoastaan New Nintendo 3DS:llä laitteen tehoparannuksien takia. Kaikenkaikkiaan kyseessä on varsin onnistunut porttaus käsikonsolille.

Ideoita on otettu mukaan länsimaisista tuotoksista kuten esimerkiksi MMO -genren peleistä.

Xenoblade Chronicles alkaa loistavasti. Mechon -nimiset robotit ovat olleet ihmisille uhka ja ovat sitä jälleen. Mechonin metallisen kuoren lävistämiseen tarvitaan Monado -nimistä erikoismiekkaa, jonka saa kätösiinsä tarinan päähenkilö Shulk. Tarinan hahmot ovat uskottavia ja hyvin ääninäyteltyjä. Pelin ensimmäiseen pariin tuntii mahtuu toimintaa ja dramatiikkaa, joka oikeasti toimii. Tarina alkaa eräänlaisena kostotarinana jossa on suuren seikkailun tuntua, mahtavia lokaatioita ja loistavia pomotaisteluita. Kyseessä ei ole perinteinen japanilainen roolipeli, joka on minusta loistava asia. Ideoita on otettu mukaan länsimaisista tuotoksista kuten esimerkiksi MMO -genren peleistä.

Xenoblade Chroniclesin taistelumekaniikka on mielestäni varsin onnistunut, vaikkakin Monado -miekan saamisen jälkeen hieman vaikea ymmärtää. Kyseessä on hieman samanlainen taistelusysteemi kuin Final Fantasy XII -tai MMO -peleissä, jossa pelaaja pääasiassa käyttää kykyjä kun niiden Cooldown -ajat antavat sille mahdollisuuden. Hahmon lokaatio suhteessa vastustajaan on myös tärkeä ottaa huomioon ja ajoittaiset reaktiotestit sekottavat hieman pakkaa. Eeppinen Modado -erikoismiekka antaa posselle yleisiä buffeja jotka yhdistellään muihin kykyihin, jotta saadaan ylipäätään tehtyä vauriota esimerkiksi Mechon -robotteihin. Taistelusysteemi vaatii vähän harjoitusta ja perehtymistä, eikä ole kovinkaan selkeä. Nintendo 3DS:n ruudulla tuntuu olevan välillä turhankin paljon ruuhkaa ja meininki sattuu menemään hieman sekoiluksi 3D -efekti päällä.

Pelin 3DS -versio näyttää mielestäni aivan riittävän hyvältä, vaikkakin hieman suttuiselta.

Hahmonkehitys Xenoblade Chronicles:ssa on mielestäni tarpeeksi mielenkiintoinen ja antaa työkalut pieniin variaatioihin. Pelaaja voi kehittää ryhmänsä kykyjä voimakkaammiksi pisteillä kun taas eräänlainen kykypuu kehittyy automaattisesti kunhan oman tien valitsee aktiiviseksi. Tämän lisäksi aseisiin ja varusteisiin voi laittaa gemejä niitä parantamaan. Gemejä voi myös craftata pienellä minipelillä.

Visuaalisesti Xenoblade Chronicles 3DS imee New Nintendo 3DS:stä varmasti kaikki mehut. Pelin 3DS -versio  näyttää mielestäni aivan riittävän hyvältä, vaikkakin hieman suttuiselta. Peliä ei mielestäni kannata pelata 3D -efekti päällä, koska tuolloin suttuisuus korostuu varsin paljon. Kyseessä on kuitenkin vaikuttava porttaus ottaen huomioon pelin valtavan skaalan ja ääninäyttelyn. Pelin voi tallentaa nyt melkeinpä missä vaan, joka on mainio muutos kannettavalle pelille. New Nintendo 3DS:n uusi C-Stick namiska on kovassa käytössä Xenoblade Chronicles 3DS:ssä, jolla pyöritetään kameraa tarvittaessa.

Xenoblade Chronicles niin Wii:llä kuin 3DS:llä on mielestäni hankinnan arvoinen roolipeli. Molemmat versiot omistavana voin sanoa, että pelaan peliä paljon mielummin 3DS:llä kuin Wii:llä, vaikka porttaus kärsiikin hieman heikommasta ulosannista. Kyseessä on kuitenkin loistavan tarinan omaava roolipeli, jossa riittää pelattaa kymmeniksi tunneiksi. Sen avoin pelimaailma kutsuu tutkimaan ja grindaajille pelissä on valtavasti tekemistä.

Kuvat: Official

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Plussat

+ Valtava, avoin pelimaailma
+ Loistavasti alkava tarina
+ Nopea tallentaa 3DS:llä
+ Ääninäyttely
+ Taistelusysteemi

Miinukset

- Suttuinen
- 3D -efektin kanssa vielä suttuisempi
- Taistelusysteemin monimutkaisuus voi pelotella pois

Toimituksen arvosana
Pelaajan.net
8.0


Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi