0 kommenttia

Laitetesti: Nintendo WiiU Pro Controller

kirjoittanut 29.9.2013
 

 Nintendo Wii U:n GamePad -ohjain ei välttämättä sovellu aivan kaikenlaiseen pelaamiseen ja itse laitteesta voi olla montaa mieltä. Onneksi Nintendo julkaisi Wii U -konsolin ohessa  Pro Controller -ohjaimen, joka muistuttaa monella tavalla muiden konsolivalmistajien ohjaimia. Onko Pro Controller kaikkea mitä ”hardcore” -pelaajat voivat toivoa?

Pro Controller on muotoilultaan hyvin paljon Xbox 360:n ohjainta mukaileva, joka ei ole huono asia. Ohjain istuu mukavasti käteen ja siinä on tarvittavaa painoa vaikka ei täysin 360 -ohjaimen verran. Pro Controller sisältää sisäisen akun, jonka Nintendo kertoo kestävän pelaamista jopa 80 tuntia. Ohjain kieltämättä jaksaa pelaamista reippaasti kauemmin kuin Xbox 360 tai PlayStation 3 -ohjainten akut.

Tutut napit ja anti-”liipaisimet”

Pro Controller sisältää Nintendolta tutun, varsin erinomaisen ristiohjaimen, 2 samassa tasossa olevaa analogitattia, 4 toimintanappia, Start -ja Select -napit, virta -ja Home -napit, kaksi olkanappia ja ”liipaisin-tyyppiset”, digitaaliset napit, jotka ovat siis vain painikkeita, eivätkä tämän vuoksi sisällä samanlaista herkkyysväliä kuten PS3 -tai Xbox 360 -ohjainten kohdalla. Pro Controller -ohjaimella ei esimerkiksi kaasutella tarkasti autopeleissä. Pro Controllerin napit ovat mattapintaiset, hieman liukkaan tuntuiset (kuten GamePad:ssä) tiukemmassa toiminnassa, mutta ohjaimen kirkas etupinta, mattainen takapinta ajavat asiansa kätösissä.

Peliohjaimet ovat täysin makuasioita ja usein keskustelua aiheuttavat analogitattien sijoittelu ja muotoilu.Pro Controllerin tateilla sormi pysyy paremmin kuin DualShock 3:n vastaavilla niiden pintamateriaalin ja pienen peukaloalueen takia, mutta Xbox 360 -ohjaimen tatit pitävät kuitenkin vielä kärkipaikkaa. Pro Controllerin tatit ovat myös samassa tasossa ohjaimen ylälaidassa, joka ei minua haittaa, mutta ei varmasti maistu kaikille. Omat peukut liikkuvat luontevasti ristiohjaimelle ja toimintanapeille.

Ei kuulokeliitäntää?

Pro Controller ei sisällä liitäntää kuulokkeille, joka pistää ihmetyttämään. Jos ohjaimella haluaa pelata netissä kavereiden kanssa, pitää vierellä olla GamePad -ohjain johon kuulokkeet liitetään peliseuran kuulemiseksi. Aivan turhaa ylimääräistä säätöä ja kieltämättä erikoinen ratkaisu Nintendolta. GamePad -ohjaimen akku kestää moninkertaisesti Pro Controlleria vähemmän, joten peliseuran kanssa ei kauaa turista. Pro Controllerin virtapainike käynnistää nätisti Wii U -konsolin, mutta ei itse ohjainta, joka myös hieman ihmetyttää. Vasta konsolin käynnistyttyä ohjain tunnistaa Pro Controllerin toisen napin painalluksen jälkeen. Mainitsemisen arvoista on myös se, että Pro Controller sisältää paljon paremman tärinän kuin GamePad -ohjain, jonka kohdalla ei voida edes puhua tärinä -efektistä, ennemminkin säälittävästä surinasta tai pihinästä.

Nintendo Wii U on suunniteltu käyttämään GamePad -ohjainta tietyissä toiminnoissa, jonka takia Pro Controller ei täysin toimi itsenäisenä ohjaimena. Itse en ihmeemmin pidä GamePad -ohjaimella pelaamisesta laitteen epämiellyttävän koon ja yleisen muotoilun vuoksi, joten Pro Controller oli heti positiivinen asia Wii U:n pelaamisen yhteyteen. Loistava akku, muotoilu ja tärinä tekivät siitä paljon mieluisamman käyttää kuin GamePad. Kiitos GamePad, että olet kuitenkin olemassa Remote-Play -ominaisuuksiesi vuoksi.

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi