0 kommenttia

Mikä on Bravely Default?

kirjoittanut 28.1.2014
Lisätietoja
 
Kolumnityyppi
 

Bravely Default on erittäin mielenkiintoinen tapaus. Final Fantasyn ja Dragon Questin jälkeläiseksi kuvailtu Bravely Default luottaa jo ennestään toimivaksi todettuun kaavaan: japanilainen roolipeli vie pelaajan maailmanpelastushommiin. Takanani on hieman reilu kymmenen tuntia peliä, ja olen vasta raapaissut pelin pintaa, eli en voi pelistä kirjoittaa vielä kokonaista arvostelua. Mutta mistä Bravely Defaultissa on oikein kyse?

Pelin tarina noudattelee aika perinteiseksi kuvailtavaa muotoa, jossa neljä yksilöä törmää toisiinsa ainakin osittain sattumalta ja päätyy yhteiselle seikkailulle. On sattunut suuri vajoama, ja maa on nielaissut suuren palan maailmaa. Nelikko alkaa selvittää syytä tähä vajoamaan ja lähtevät kohti suurta seikkailua.

Heti alkuun huomaa, että pelissä on todella paljon dialogia. Ääninäyteltyjen dialogien lisäksi ilmaantuu miltei koko ajan mahdollisuus pysähtyä ja antaa nelikon vaihtaa tekstimuodossa ajatuksia pelin tapahtumista tai muuten vaan. Ääninäyttely menee toisinaan hieman yli, mutta tämä on ymmärrettävää, sillä dialogit on kirjoitettu todella shakespearemaisesti. Maailma itsessään on hurmaavan uskottava ja perinpohjainen. Esineiden, kaupunkien, paikkojen ja asioiden tarkat kuvaukset inventaarissa jaksavat kiinnostaa.

Pelin taistelu on päällisin puolin perinteistä vuoropohjaista mättöä, mutta muutaman levelin ja pelitunnin jälkeen taistelusysteemistä alkaa paljastua aivan uusia kerroksia. Jokaiselle hahmolle valitaan ammatti. Hahmon kehityksen alkumetreillä se on jokaisella sama, Freelancer. Freelancer on all-around-tyyppi, josta on hyvä kehittyä miksi sitten haluaa. Uusia ammatteja avataan voittamalla pomotaisteluita. Kukin ammatti kehittyy taiteluissa voitetun kokemuspisteiden myötä. Taistelun keskipisteitä ovat kuitenkin Bravely- ja Default-komennot. Default asettaa pelihahmon puolustustilaan ja varastoi vuoroja eli Bravely Pointseja. Bravely puolestaan mahdollistaa vuorojen ketjutukseen. Jutun juju tuleekin tässä: voit käyttää Bravely-komentoa vaikka sinulla ei olisi BP-pisteitä varastossa. BP-pisteet menevät tässä tapauksessa miinukselle ja hahmo joutuu odottamaan vuoron palautumista tekemättä mitään. Pelin vaikeustaso on kohtalaisen korkea, mikä kannustaa toisinaan turvautumaan riskeihin. Itselleni oli myös aluksi erittäin hankala arvioida vuorojärjestystä, sillä perinteinen vuoropalkki puuttuu. Siksi on toisinaan erittäin hankala taktikoida ainakaan taistelun alussa nelikon toimia, kun ei tiedä vastustajan nopeutta. Minulla on vasta osa ammateista auki ja ne ovatkin alussa lähinnä perinteisiä maagien ja varkaiden jobeja.

Pelin kehittäjät Silicon Studio ja Square Enix ovat panostaneet kiitettävästi myös verkkopelaamiseen. Taistelussa voi valita Summon Friend-komennon, jolloin voi joko itse tehdä jonkin toiminnon ja lähettää sen verkkoon, tai pyytää ystävän tai tuntemattoman pelaajan lähettämän toiminnon auttamaan taistelussa.

Bravely Default on erittäin omalaatuisen ja lupaavan tuntuinen japanirope. Tällä hetkellä on vaikea uskoa, etteikö Bravely Default yltäisi kiitettävään arvosanaan – kunhan päästään arvosteluun asti.

Kuvat: Giant Bomb

 

Jaa artikkeli:

on Twitter on Facebook on Google+

Kommentoi ensimmäisenä!
 
Vastaa »

 

    Kommentoi